Ga verder naar de inhoud

Poolstok werkt - mei 2024

We brengen de nieuwsbrief van de maand mei een werkdag later, zo kunnen we het jaarverslag en de presentatie die Algemeen Directeur Vincent Van Malderen gaf op de Algemene Vergadering van 31 mei met je delen.

Daarnaast nodigen we je graag uit voor onze Poolstok Community over leiderschap, hebben we een interessante must-read over absenteïsme, vragen we graag je mening over uitzendarbeid én stellen we de nieuwe teamstructuur van Poolstok aan je voor.

6 min. leestijd
4 juni 2024

(On)geleid leiderschap

Sluit op 20 juni 2024 aan bij onze digitale Poolstok Community over leiderschap. Samen met David Ducheyne gaan we op zoek naar de plaats van een leiderschapontwikkelingsstraject in een organisatie. Is leiderschap een hr of organisatievraagstuk? Wat is de impact van goed leiderschap op mensen, middelen en resultaten? Wat zijn kenmerken van sterk leiderschap? En welke rol spelen modellen en methodologie in zo'n traject?

Naast een boeiende keynote gaat David in dialoog met lokaal bestuur Schilde.
Voor deze 18de editie van onze Poolstok Community werken we samen met HR Magazine. Je kan je inschrijven via hun website.

Oproep: geef je mening over uitzendarbeid

Binnenkort lanceren we onze nieuwe overheidsopdracht rond uitzendarbeid. Om deze raamovereenkomst zo goed mogelijk af te stemmen op jullie noden, krijgen we graag input. De bevraging invullen duurt slechts enkele minuten en zo gaan we samen voor een beter aanbod rond uitzendarbeid!
Wil je hier nog meer over kwijt? We gaan ook graag met je in dialoog. Contacteer hiervoor onze productverantwoordelijke Liesbeth Rosier via Liesbeth@poolstok.be!

Realisaties die spreken, kies Poolstok in 2024

Op vrijdag 31 mei stelden we ons jaarverslag voor op de Algemene Vergadering. Dat doen we steeds met een twist. Met ons jaarverslag, in de vorm van een kiesbrochure, willen we je als klant overtuigen om ook in 2024 opnieuw voor Poolstok te kiezen. Ontdek hoe we afgelopen jaar investeerden in o.a. een hr taxonomie, organisatieontwikkeling en Poolhoogte. Laat je inspireren door onze nieuwe platformen zoals GIDS en de Flamingo Lounge en ontdek onze nieuwe kennishubs zoals HR Kompas en onze website.

Presentatie Algemene Vergadering

Traditiegetrouw geeft Vincent op de Algemene Vergadering een presentatie waarin hij terugblikt op het jaar via enkele markante Poolstok-cijfers en vooruitkijkt naar de toekomst (van P&O). Net zoals vorig jaar liet Vincent zijn licht schijnen op de (r)evolutie van AI. Dit jaar ging Vincent een stapje verder, net zoals AI, die sinds 2023 heel wat vooruitgang heeft geboekt.

Via een demo ontdekten we enkele indrukwekkende GPT's die ons een handje kunnen helpen bij het maken van een presentatie, een bedrijfsvideo én bij de analyse van complexe cijfergegevens zoals een jaarrekening. Vincent sloot de presentatie af met special guest "Scarlett Johansson" die de rol van host op zich nam.

Benieuwd hoe je met deze GPT's kan werken? Bekijk de presentatie van Vincent in presentatiemodus (slides 41, 54, 55, 58, 61 en 71 bevatten een video). Op de laatste slide kan je het videofragment zien met "Scarlett".

Voorkomen is beter dan genezen: absenteïsme aanpakken

Elke organisatie krijgt met absenteïsme te maken. Een teamlid valt (onverwacht) uit, collega's moeten het werk overnemen. De oorzaken zijn erg divers en de ware reden van uitval is soms niet gekend.

Om het HR Kompas te versterken, ging The VIGOR Unit op zoek naar de stem van de wetenschap over dit thema. Uit hun synthese van de wetenschappelijke evidentie die hierover bestaat blijkt dat er duidelijke links zijn met de welzijnsscore van medewerkers.

We willen The VIGOR Unit bedanken voor de investering in deze heldere review en de reviews die maandelijks zullen volgen op onze website.

Organisatieontwikkeling in de spotlights

Omdat we streven naar een goede match tussen de vraag van een klant en het aanbod van onze private partners, vinden we het belangrijk dat onze accountmanagers op de hoogte zijn van de specifieke en actuele expertise, best practices en de teamsamenstelling van onze private partners. Om deze kennis up-to-date te houden en onze relaties verder te versterken organiseren we themadagen die zich richten op een specifieke dienstverlening van Poolstok.

Op 7 en 29 mei focusten we ons op organisatieontwikkeling, een kerndienstverlening waarin we de afgelopen jaren met onze private partners talrijke complexe vraagstukken voor onze klanten hebben opgelost. Onze partners presenteerden hun aanbod, vertelden waar zij de klemtoon legden, maakten ons wegwijs doorheen huidige markttrends en stelden hun team voor. Het mooie Niel am See zorgde voor het perfecte decor om kennis uit te wisselen en (nieuwe) contacten te leggen.

De themadagen werden gewaardeerd door zowel de collega's als de private partners en is zeker voor herhaling vatbaar. Een concept dat we graag doortrekken naar andere dienstverleningen.

Arbeidsmarktcommunicatie: 3 percelen voor een succesvolle wervingsstrategie

De nieuwe contracten voor de dienstverlening 'arbeidsmarktcommunicatie' komen er bijna aan. Op dit moment zijn we volop bezig met het beoordelen van de dossiers van mogelijke partners. We deelden de dienstverlening en de expertise van de private partners op in 3 percelen: vacatureposting, vacaturemarketing en employer branding.

  • Va­ca­tu­re­pos­ting

    We maken op een snelle en kos­ten­ef­fi­ci­ën­te manier je vacature zichtbaar op de best geschikte me­dia­ka­na­len. Daarnaast kunnen we je ook helpen bij de copywriting, de opmaak van de advertentie en de publicatie in print of digitaal. Na afloop van de publicatie ontvang je een eindrapport dat je inzicht geeft in het bereik van je campagne.

    Vanaf juli 2024 start ons nieuwe contract met 1 gegunde private partner.

  • Va­ca­ture­mar­ke­ting

    Ken je je doelgroep en wil je deze gericht en op een creatieve manier aanspreken? Kies dan voor een campagne op maat. Het gaat hier voor­na­me­lijk om digitale campagnes via sociale media en andere kanalen waar targeting mogelijk is. We brengen de doelgroepen in kaart, creëren een campagne die de indentiteit van de organisatie uitstraalt en er kan worden bijgestuurd waar nodig. Een in­te­res­san­te optie voor knel­punt­be­roe­pen. Doordat va­ca­ture­mar­ke­ting focust op meetbare acties wordt de campagne nauwgezet gemonitord en ontvang je na afloop een rapport met kern­sta­tis­tie­ken.

    Vanaf juli 2024 bieden we 1 of 2 raam­con­trac­ten aan onder dit perceel.

  • Employer branding

    Dit perceel helpt bij het opbouwen en com­mu­ni­ce­ren van een consistente en authentieke werk­ge­ver­si­den­ti­teit, zowel extern (om talent aan te trekken) als intern (voor retentie en een positieve werkcultuur). We werken structureel en op lange termijn aan de merkiden­ti­teit. Deze campagnes hebben daarom een langere door­loop­tijd waarin een werk­ge­ver­s­merk wordt bepaald, een doel­groe­pe­n­ana­ly­se wordt gemaakt, com­mu­ni­ca­tie­cam­pag­nes worden opgesteld en social media en content worden ge­op­ti­ma­li­seerd.

    Vanaf september 2024 gaan we hiervoor met 2 gegunde partners in zee.

Welkom Jildert!

We verwelkomen Jildert Roosenstein als IT-support in onze organisatie. Hij ondersteunt de Poolstok-collega's op het gebied van software en hardware. Daarnaast biedt hij eerstelijns IT-ondersteuning aan onze klanten die gebruik maken van Poolstok-tooling, zoals bijvoorbeeld Poolhoogte.

Jildert is sinds 21 mei bij ons aan de slag.

Een nieuwe teamstructuur voor Poolstok

Poolstok kende de voorbije jaren een mooie groei, in medewerkers, klanten en partners. Met die groei kwamen ook nieuwe en vernieuwde activiteiten binnen Poolstok. We voelden aan dat onze vertrouwde structuur met een A, Q en S-team niet meer helemaal paste op de organisatie van onze activiteiten. Daarom namen we begin dit jaar Poolstok zelf onder de loep. We zochten naar een organisatiestructuur die onze verschillende processen logisch samenbracht zodat verantwoordelijkheden voor gelijkaardige activiteiten dicht bij elkaar liggen en dat de vlotte afstemming doorheen die structuur gemakkelijker verloopt.

Deze maand hielden we de nieuwe structuur boven de doopvont, we loodsen je doorheen de algemene structuur:

  • Het accountteam: staat in voor de relaties met onze klanten en private partners en de adviesverlening over ons dienstverleningsaanbod.
  • Het R&D-team: voorheen gekend als Q-team. Niet enkel de naam van het team verandert maar ook de organisatie er van. Zodat we een duidelijkere link maken met de realisatie van onze kwaliteitsvisie. Het team bestaat uit een Datateam en een Tenderteam. Beide teams kunnen rekenen op de ondersteuning van een lead scientist die hun bijstaat met onafhankelijk evidence based advies.
  • HR- en Support: we clusteren alle activiteiten binnen Poolstok die instaan voor de interne ondersteuning. In het team vind je onze boekhouding, hr, office management en IT-support.
  • Strategie en Beleid: we bundelen en versterken onze activiteiten rond strategie en bedrijfsvoering. Zij geven vorm aan de strategie van Poolstok en zorgen voor de realisatie en communicatie er van. Ook budgetbeheer, GDPR, onze werking als vennootschap, juridische dienstverlening, ... vallen onder de verantwoordelijkheid van dit team.

Organisatieontwikkeling ontmoet AI: een onderzoek naar gebruik van AI in het vakgebied

Aangeboden door Ginkgo

Het Organisation Development Network Europe (ODNE) deed een wereldwijde bevraging onder experten organisatieontwikkeling over het gebruik van AI in hun vakgebied. Uit het odnerzoek blijkt dat meer dan 75 procent van de respondenten meent dat technologie en menselijk handelen op complexe manieren op elkaar inwerken om de samenleving vorm te geven.

Er is een algemene consensus onder experten organisatieontwikkeling dat AI steeds vaker zal worden gebruikt als hulpmiddel en dat ze hun besluitvorming met AI zullen ontwikkelen, vooral voor complexe systeeminterventies.

Ginkgo-partner Jesse Segers leidde mee het onderzoek van het ODNE en besprak eerder deze maand de resultaten ervan op het ODNE-congres in Glasgow. Ginkgo deelt de bevindingen graag met jullie in het rapport 'OD meets AI'.

Interactieve inspiratiesessies voor een succesvolle digitale dienstverlening

Aangeboden door BDO

Een sterk lokaal bestuur start met een doordachte digitale dienstverleningsstrategie. Dit jaar worden langetermijnstrategieën gesmeed via het meerjarenplan 2026-2031. De weg ligt dus open om de digitale kennis en maturiteit in het bestuur en bij burgers te vergroten.
Tijdens een interactieve inspiratiesessie gaat BDO op zoek naar antwoorden op de volgende vragen:

  • Hoe maak je digitale diensten van je lokale bestuur voor iedereen toegankelijk?
  • Hoe bepaal je als lokaal bestuur prioriteiten bij projecten, en hoe volg je deze op?
  • Wat levert een projectmanagementtool je op bij het opstellen en uitvoeren van een digitale dienstverleningsstrategie?
  • Hoe introduceer je nieuwe technologie om de dienstverlening persoonlijker te maken?

Ben je benieuwd naar een aanpak voor het opstellen van een digitale dienstverleningsstrategie? Schrijf je dan in voor één van de drie inspiratiesessies in Antwerpen, Hasselt of Melle.